25 مهر 1403 - 09:35
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

تمایل کشور‌ها به توسعه روابط با ایران از طریق دور زدن آمریکا/ فرزین توجه جدی به انعقاد پیمان‌های پولی دارد

تمایل کشور‌ها به توسعه روابط با ایران از طریق دور زدن آمریکا  فرزین توجه جدی به انعقاد پیمان‌های پولی دارد
خنثی سازی تحریم ها و دور کردن آثار تحریم ها از اقتصاد، تجارت و بازار ارز ایران از موضوعات مورد توجه دکتر فرزین است.
کد خبر : ۱۶۷۳۰۱

حجت‌اله فرزانی؛ کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با تاکید بر اهمیت سفر‌های منطقه‌ای رئیس کل بانک مرکزی با توجه به سفر اخیر دکتر فرزین به اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی و اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو گروه بریکس گفت: رئیس بانک مرکزی طی یکسال و نیم گذشته نشان داد توجه جدی به توسعه ارتباطات بانک مرکزی ایران با بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف اعم از منطقه و فرامنطقه بخصوص کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی دارد؛ موضوعی که از جهات مختلفی قابل توجه است.


وی تاکید کرد: قطع به یقین گسترش ارتباطات رئیس بانک مرکزی ایران با روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های مسلمان و گروه بریکس زمینه ساز تسهیل همکاری‌ها و دور زدن تحریم‌هاست، چراکه برخی از فعالیت‌های بانکی با کشورهای اسلامی با هدف توسعه ارتباطات طرفین خارج از چارچوب‌های دیکته شده تحریمی انجام می‌شود.


فرزانی تصریح کرد: یکی از دستاورد‌های سفر‌های آقای فرزین به کشور‌های منطقه توسعه پیمان‌های پولی است؛ روشی که جایگزین بسیار خوبی برای استفاده از ارز‌های کشور‌های همسایه به جای دلار در مبادلات فی مابین است.

 

این کارشناس پولی و بانکی یادآور شد: توافقاتی مثل پیمان‌های پولی با هدف تسهیل صادرات و واردات در شرایط تحریمی بسیار حائز اهمیت است. رئیس بانک مرکزی به دلیل آگاهی از اهمیت روش‌های جایگزین به این موضوع بها داده و توجه جدی به پیمان‌های دو یا چند جانبه پولی دارد که امیدواریم در سطح کشور‌های اسلامی نیز عملیاتی شود.

 

وی در این باره افزود: بسیاری از کشور‌ها به دلیل بالا بودن ظرفیت اقتصاد ایران مایل به توسعه همکاری با ما هستند؛ آن‌ها تلاش می‌کنند با دور زدن استاندارد‌های تاکید شده آمریکا با جایگزین کردن ارز‌های محلی خود به جای دلار روابط اقتصادی با ایران را گسترش دهند.

 

فرزانی تاکید کرد: مجموعه تلاش‌های رئیس بانک مرکزی در سفر به کشور‌های مختلف منطقه‌ای و حضور در نشست‌های متعدد نشان می‌دهد خنثی سازی تحریم‌ها و دور کردن آثار تحریم‌ها از اقتصاد، تجارت و بازار ارز ایران از موضوعات مورد توجه دکتر فرزین است.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر